Podmioty ekonomii społecznej (PES), które nie prowadzą działalności gospodarczej, mogą skorzystać ze świadczenia interwencyjnego, wprowadzonego wcześniej dla przedsiębiorców. Dzięki niemu wspierane będzie kontynuowanie działalności pożytku publicznego lub innej działalności odpłatnej tych podmiotów. Świadczenie wypłacane będzie na analogicznych zasadach jak w przypadku przedsiębiorców. Koszt rozwiązania oszacowano na 8,8 mln zł, na lata 2024/2025. Potencjalnie z rozwiązania może skorzystać do 400 podmiotów.
Osoby niepełnosprawne, które otrzymały z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) środki na utworzenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej i ze względu na powódź utraciły zatrudnienie w tej spółdzielni, przed końcem okresu trwałości, mogą skorzystać z umorzenia przyznanego wsparcia. Decyzję w tym zakresie podejmuje starosta, który udzielił tego wsparcia.
Spółdzielnie socjalne i przedsiębiorstwa społeczne (PS), które otrzymały środki z Funduszu Pracy lub PFRON na utworzenie i utrzymanie stanowiska pracy dla skierowanej osoby bezrobotnej, niepełnosprawnej lub poszukującej pracy bez zatrudnienia i innej pracy zarobkowej, ale ze względu na powódź nie mogły wywiązać się z obowiązku utrzymania tych miejsc pracy, mogą skorzystać z umorzenia przyznanych środków. Decyzje w tym zakresie podejmuje starosta, który przyznał te środki. Potencjalnie z rozwiązania tego mogą skorzystać 61 PS i 104 spółdzielnie socjalne.
Spółdzielnie socjalne i PS, które mają siedzibę na terenie gmin dotkniętych powodzią lub prowadzą tam działalność, mogą skorzystać z zawieszenia terminów związanych z utrzymaniem zatrudnienia, w związku z wsparciem na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy sfinansowane ze środków Funduszu Pracy lub PFRON. Z takiego rozwiązania mogą też skorzystać osoby bezrobotne, lub osoby niepełnosprawne, które otrzymały środki finansowe na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej.
Spółdzielnie socjalne i PS, które mają siedzibę, lub prowadzą działalność w gminach dotkniętych skutkami powodzi, mogą przez 6 miesięcy (poczynając od 16 września 2024 r.) nie spełniać ustawowych warunków dotyczących minimalnego zatrudnienia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Rozwiązanie to potencjalnie może dotyczyć 61 PS i 104 spółdzielni socjalnych.
PES, które skorzystały ze wsparcia w ramach programów wspierania ekonomii społecznej, o których mowa w art. 31 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, będą mogły skorzystać z uproszczonych zasad rozliczenia i kwalifikowalności wydatków sfinansowanych w ramach tych programów. Rozwiązania te dotyczyć będą PES, które ze względu na wystąpienie powodzi nie mogły zrealizować działań zgodnie z zakresem i terminami przewidzianymi w umowie. Obecnie szacuje się, że mechanizm ten może dotyczyć 13 PES, które zgłosiło problemy w realizacji przedsięwzięć dofinansowanych z programu resortowego finansowanego w ramach KPO. Ostateczne kwoty będą możliwe do oszacowania przy rozliczaniu projektów na przełomie 2024/2025 r.
Wojewodowie mogą zawiesić zajęcia w centrach i klubach integracji społecznej, które zostały dotknięte skutkami powodzi. W przypadku takiego zawieszenia środki przeznaczone na funkcjonowanie centrów i klubów nie zostaną zmniejszone. Z rozwiązania może skorzystać ok. 35 centrów i klubów integracji społecznej oraz ok. 1000 uczestników. W przypadku zawieszenia działalności centrum integracji społecznej (CIS), uczestnicy centrum zachowają prawo do finansowanego ze środków Funduszu Pracy świadczenia integracyjnego. Jeżeli zawieszenie takie będzie trwało dłużej niż 3 miesiące, okres uczestnictwa może również zostać wydłużony.
Uczestnicy centrów integracji społecznej, zamieszkujący na terenach dotkniętych powodzią, mogą skorzystać z dodatkowych dni wolnych od zajęć w związku z koniecznością usuwania szkód powstałych w wyniku klęski żywiołowej albo w związku z brakiem możliwości dotarcia na zajęcia. Za ten okres uczestnikom będzie przysługiwało świadczenie integracyjne finansowane z Funduszu Pracy. Maksymalnie z rozwiązania może skorzystać ok. 800 uczestników zajęć. Rozwiązanie nie generuje dodatkowych kosztów z Funduszu Pracy.
Centra integracji społecznej prowadzące działalność na terenie gmin poszkodowanych w wyniku powodzi mogą obniży czasu dziennego pobytu uczestnika w centrum, z tym że tygodniowy czas tego pobytu nie może być krótszy, niż 20 godzin. Potencjalnie z tego mechanizmu może skorzystać ok. 13 CIS oraz ok. 800 uczestników.
Ośrodek pomocy społecznej lub centrum usług społecznych może skierować do uczestnictwa w centrum integracji społecznej potencjalnego uczestnika bez przeprowadzania wywiadu środowiskowego.